مانیتورینگ عملکرد شبکه در ( OpManager | آپ منیجر )

در دنیای امروز، یکی از کارهای متمرکز مدیر شبکه که مورد اهمیت و توجه قرار دارد، عیب‌یابی و رفع مشکلات می‌باشد تا ایرادات را قبل از تحت تأثیر قرار داد کاربران، برطرف کند. Opmanager این امکان را می‌دهد که تمام دستگاه‌های خود را از لحاظ سهولت دسترسی، عملکرد ترافیک و سایر پارامترهای دیگر مانیتور کنید، بنابراین می توانید توسط این نرم افزار به صورت Real Time تمام فعالیت‌ها را مانیتور کنید و در صورت وقوع اختلال، به موقع و سریع اقدام کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. در ادامه نمونه‌ای از مسائلی رایج در شبکه‌ها آورده شده است که ابزار Opmanager برای مقابله با آنها راه‌حل‌های کاربردی در نظر گرفته است.

دسترس‌پذیری

در زمانی که هر دقیقه از دسترس خارج شدن شبکه کاری، معادل با از دست دادن هزاران دلار در شرکت می‌باشد، مانیتور کردن پایدار بودن Availability شبکه، در این شرایط تبدیل به امری حیاتی می‌شود. نرم‌افزار Opmanager دستگاه‌های سخت‌افزاری را در فواصل زمانی معینی Ping و دسترس‌پذیری آن‌ها را در خلال شبکه مانیتور می‌کند. حال در صورتی که دستگاه‌های تحت نظارت مدیر شبکه خاموش و یا زمان پاسخ‌گویی بالایی داشته باشند، Opmanager بلافاصله یک ایمیلی را برای مدیر شبکه ارسال می‌کند و آن را در جریان آخرین رخدادها و Eventهای شبکه قرار می‌دهد.

مانیتورینگ CPU & Memory

استفاده از CPUهای بالا و یا استفاده از حافظه‌ها بر روی سرورهای فیزیکی یا مجازی و یا دستگاه‌های تحت شبکه، به شکل قابل توجهی تحت تأثیر قرار می‌دهد که در این حین می‌تواند کاربران را نیز تحت تأثیر قرار دهد. Opmanager به شما این امکان را می‌دهد که دستگاه‌های شبکه را از طریق SNMP ،WMI ،Telnet ،SSH ،WMWare Native مانیتور کنید. حال در صورتی که درصد محاسبه شده از میزان درصد تعیین شده به‌عنوان حالت عادی بیشتر شود OpManager از طریق ایمیل و یا پیام، مدیر شبکه را از آخرین رخدادها مطلع می‌سازد تا در اسرع وقت به رفع مشکل ایجاد شده بپردازد.
همانطورکه در شکل زیر مشاهده می‌کنید، می‌توانید درصد آستانه هشداری را تعیین کنید تا در صورت عبور از آن، نرم‌افزار شما را در جریان خطر احتمالی قرار دهد.

استفاده از دیسک

ابزار OpManager می‌تواند براساس آستانه‌های هشدار تعیین شده Disk های موجود در شبکه را مانیتور کند.
ابزار OpManager می‌تواند با مانیتور کردن عملکرد نرم‌افزارهای موجود، احتمال پر شدن حافظه دیسک برخی از این نرم‌افزارها را پیش‌بینی کند که این قابلیت این امکان را به مدیر شبکه می‌دهد که مدیریت درستی بر روی فضای ذخیره‌سازی خود داشته باشد.

مانیتورینگ دسترس‌پذیری اینترفیس‌ها و پهنای باند

مانیتور کردن دسترس‌پذیری اینترفیس‌ها و پهنای‌باند گاهاً از مانیتور کردن خود ابزارها مهم‌تر می‌باشد. در صورتی‌که اینترفیس در دسترس نباشد و یا جریان داده‌ای بالایی در حال تبادل باشد می‌تواند بر عملکرد نرم‌افزارها و کار کاربران اثر بگذارد. ابزار opmanager اموری مانند: ترافیک، خطاها، از کار افتادن اینترفیس‌ها و هشدار در صورت عبور از آستانه وضعیت معمولی به وضعیت غیرمعمول، را به مدیر شبکه انتقال می‌دهد تا مدیر شبکه با استفاده از این اطلاعات مانیتور شده، سریعاً اقدامات لازم را انجام دهد.
اولویت‌بندی کردن ترافیک برای برنامه‌های تجاری به اندازه مانیتور کردن خود ترافیک مهم است. نرم‌افزار NetFlow موجود در نرم افزار Opmanager این قابلیت را به شما می‌دهد که ترافیک استفاده شده توسط نرم‌افزارها را مانیتور کنید.

مانیتورینگ عملکرد

به غیر از مانیتورهای استاندارد که در اسلایدهای قبلی دیده‌ایم، نرم‌افزار Opmanager برای پشتیبانی از اکثر دستگاه‌های معمول در بازار نیز پشتیبانی‌های خاصی را ارائه می‌دهد. در اینجا یک نمونه از برخی از مانیتورهای معمول برای سری سیسکو 2800 آورده شده است:
شما می‌توانید از طریق تنظیم SNMP و یا WMI بر روی تجهیزات مختلف عمل مانتیورینگ این ابزارها را در اختیار بگیرید.
علاوه‌بر موارد اشاره شده در بالا، برخی منابعی را که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد، می‌توانید مانیتور کنید:
" پورت‌های TCP برای دردسترس بودن و پاسخگویی به درخواست‌های ارسالی، سرویس‌های در حال کار و پردازش‌های مهم ویندوزیCPU، Memory، File&Folder، Size، age، windows event log ، syslog لینوکسی و ابزارهای شبکه "

اگر از مقادیر خاصی از سرورها استفاده می‌کنید، می‌توانید از همان مقادیر در مانیتور اسکریپت خود استفاده کرده و آنها را نظارت کنید. شما همچنین می‌توانید هشداری را براساس آستانه تنظیم کنید و گزارش‌ها را بر اساس ارزش نظارت شده ایجاد کنید.

Dashboard و Visualizing

OpManager داشبوردهای قابل تنظیم و گزینه‌های مختلف Visualizing را فراهم می‌کند. هر کاربر دارای گزینه‌ای برای انتخاب ویدجت‌های مختلف و سفارشی کردن داشبورد بر اساس علاقه شخصی خود می‌باشد.
ممکن است برای شما جای سؤال باشد که آیا امکان کنترل و مشاهده کل زیرساخت شبکه‌های با بیش از 50.000 دستگاه به شکل متمرکز وجود دارد یا خیر؟ در حال حاضر با استفاده از نمایش HeatMap در ابزار Opmanager موجود در نسخه Enterprise Large Enterprise این موضوع امکان پذیر شده است که ابزارهای با بیش از 5K را به شکل متمرکز مانیتور کرد.

از دیگر قابلایت های این نرم افزار می توانید تجهیزات خود را بر اساس ساختار فیزیکی قرار گرفته شده در ساختمان های شرکت خود آنها را مجسم سازی کنید که این کار توسط قابلیت Data Center 3D امکان پذیر است.

اگر فقط می‌خواهید گروهی از دستگاه‌ها و پیوندهای بین آنها را مشاهده کنید، می‌توانید آن‌ها را در نمای business viwe این ابزار گروه‌بندی و مجسم‌سازی کنید.

گزارش نویسی

با توجه به اهمیت گزارش‌ها، این ابزار امکان بیش از 125 گزارش out-of-box، را که نیازهای مشتریان مختلف را برآورده می‌کند، فراهم کرده است.

حال در صورتی که کاربران نتوانند از بین گزارش‌های موجود و از قبل تنظیم شده نمونه گزارش خود را پیدا کنند ابزار Opmanager این قابلیت را دارد که گزارش‌های به شکل Customize در اختیار کاربران قرار دهد .
شما همچنین می‌توانید این گزارش‌ها را به عنوان ویدجت‌ها صادر کنید و از آن‌ها در داشبورد خود استفاده کنید.

مهندسین شبکه افزار سایان

  • اهواز - خیابان وهابی خ 19 شرقی پلاک 20
  • 061-33386011-13
  • 061-33374556
  • spambots

پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید

  ایمیل ارسال نشد   ایمیل با موفقیت ارسال شد